چکیده
استفاده از سوخت حلقوی خنک شونده از داخل و خارج یکی از روشهای پیشنهاد شده جهت افزایش ایمنی راکتورهای هستهای است. این نوع سوخت امکان عبور سیال خنک کننده از داخل را فراهم می کند و در نتیجه حرارت بیشتری از سطح سوخت برداشت میشود. بدین منظور در این پژوهش یک مجتمع سوخت حلقوی خنک شونده از داخل و خارج با آرایش 11×11 در یک راکتور ماژولار کوچک مورد بررسی نوترونیک و ترموهیدرولیک قرار گرفته است. در نتایج حاصل از محاسبات نوترونیک مجتمعهای سوخت حلقوی طراحی شده و مقایسه آن با راکتور مرجع مشخص شد که این دو طراحی ویژگیهای نوترونیک مشابهی با یکدیگر دارند. اما در نتایج ترموهیدرولیک تاثیر قابل ملاحظه استفاده از سوخت حلقوی با قابلیت خنک شوندگی از داخل و خارج مشاهده گردید به طوری که استفاده از این نوع سوخت موجب کاهش بیشینه دمای سوخت، کاهش افت فشار و افزایش فاکتور خروج از جوشش هستهای گردید.