چکیده
قلب راکتور در یک نیروگاه هستهای دارای مخاطرات ایمنی و اهمیت اقتصادی است. از نظر کنترل راکتور، بهکارگیری کنترل مطلوب برای قلب راکتور در یک نیروگاه هستهای یک اقدام مهم در بهبود ایمنی و افزایش قابلیت اطمینان و در دسترس بودن آن است. ناتوانی یک نیروگاه هستهای در کنترل مطلوب قلب راکتور میتواند منجر به هزینههای عملیاتی بیشتر یا کاهش ایمنی و قابلیت اطمینان نیروگاه شود. به طور کلی کنترل قلب راکتور شامل کنترل توان (یا درجه حرارت خنک کننده) و کنترل اختلاف توان محوری (یا توزیع توان) است. در این مطالعه از روش کنترل بهینهی تناسبی- انتگرال گیر-مشتق گیر بر مبنای الگوریتم بهینه سازی آموزش و یادگیری استفاده شده است. معیار بهینه سازی مجموع انتگرال قدر مطلق خطای ردیابی توان قلب راکتور و میزان فراجهش است. قلب راکتور بر مبنای مدل خطی شده مرتبه کسری سینتیک نقطهای نوترون با در نظر گرفتن سه گروه نوترون تاخیری شبیه سازی شده است و شامل بازخوردهای سوخت، خنک کننده، ید و زینان است. نتایج شبیه سازی نشان میدهد که الگوریتم کنترل بهینه در نظر گرفته شده به آسانی در عمل به کار گرفته میشود، فراجهش و نوسانات موجود در روشهای تنظیمی موجود مانند روش زیگلر- نیکولز را کاهش می دهد، زمان نشست پاسخ سیستم را سریع تر کرده و در نتیجه باعث بهبود قابلیت اطمینان و ایمنی راکتور در پاسخ به حالات گذرای توانی و تغییرات بار میشود.
کلیدواژهها