چکیده
اصول طراحی راکتورهای SMR برای استفاده در زمین، دریا و فضا با یکدیگر متفاوت می باشند و کاربرد هر راکتور در هر بخشی از صنعت مستلزم طراحیهای مخصوص ترموهیدرولیکی و نوترونیکی خاص آن شرایط میباشد. راکتورهای SMR مستقر در دریا و یا مورد استفاده در پیشران کشتی ها به دلیل برخورد امواج دریا به کشتی وشرایط اقیانوسی و یا شتاب گرفتن ناگهانی کشتی ، لازم است نوسانات ناشی از امواج و یا تغییرات سرعت را تحمل نمایند. این نوسانات باعث وارد شدن نیرو به بدنه، متلاطم کردن کشتی و در نتیجه ایجاد حرکتهای چرخش حول محورهای مختلف وبالا پایین رفتن کشتی میشوند. این حرکتها را می توان به صورت مسقل در راستای محورهای محورهای مختصات X، Y، Z تحلیل نمود که به ترتیب به آن ها Surging، Swaying، Heaving، Rolling، Pitching، Yawing میگویند. در این پژوهش با مدلسازی حرکت های Heaving و Rolling توسط نرم افزار FLUENT به تحلیل و بررسی تغییرات ترموهیدرولیکی یک راکتور SMR دریا پایه پرداخته شده است.برای این منظور با در نظر گرفتن حرکات چرخشی در مختصات چرخشی و استفاده از آنها برای بدست آوردن شتاب در مختصات ثابت نسبت به مدل سازی آثار حرکات چرخشی نوسانی با پریود و دامنه های مختلف اقدام گردید. از شبیه سازی عددی می توان نتیجه گرفت در صورتیکه هد پمپ بسیار زیاد باشد نوسانات جریان سیال نسبت به آن زیاد قابل اغماض بوده و می توان از آنها صرف نظر کرد در ضمن مدل سازی نشان می دهد نوسانات افت فشار در کانال دارای تغییرات مطابق با پریود حرکات چرخشی کشتی بوده لیکن به صورت سینوسی نمی باشد. باید اضافه نمود دامنه نوسانات تغییرات فشار داخل کانال با افزایش دامنه پریود چرخش کشتی افزایش می یابد اما با افزایش پریود چرخش به صورت قابل توجه افزایش نمی یابد. علاوه بر این مدل سازی نشان می دهد نوسانات افت فشاردر داخل کانال بیشتر متاثر از تغییرات فشار ناشی از جاذبه می باشد. نتایج مسائل شبیه سازی شده با جوابهای مراجع مقایسه شده که تطابق خوبی را نشان می دهد وبیانگر شبیه سازی صحیح این تحقیق می باشد.